Intervju på vg.no – om mindfulness for småbarnsforeldre:

Heile saka kan du lese her. (Du må ha +abonnement eller vere medlem av VG-familieklubben for å lese alt.)

Professor i psykologi, Per Einar Binder, seier mellom anna at “Å være oppmerksomt til stede er viktig både i småbarnsforeldrelivets kaotiske og koselige øyeblikk”

Eg deler tips og erfaringar som mamma, app-skapar og kurshaldar. Her er eit lite utdrag:

Starter med pusten
Hanne Suorza er mindfulness-coach og mor til Johan (9 måneder). Hun starter hver dag med en pustemeditasjon. Fokus på pust står i det hele tatt sentralt i mindfulness.

– Jeg er oppmerksom på pusten veldig mange ganger i løpet av dagen. Et øyeblikk her og et øyeblikk der. Mens jeg leker, mens jeg går på trilletur. Slik lager jeg meg små pauser. Ute i naturen øver jeg på å lytte og se landskapet rundt meg. Bruker sansene mine. Enkelt, men ikke alltid lett. Mindfulness har for meg blitt en måte å leve og tenke på, sier Suorza.

Men når hverdagen er hektisk er det mange som ikke vet hvordan de skal få tid til mindfulness. Først og fremst må man bestemme seg, sier hun. Og så må man sette av tid til mindfulness-trening.

– Hva er tidstyvene dine? Kanskje kan du droppe en time på Instagram eller foran TVen etter at barna har lagt seg? Kanskje kan du stå opp 10 minutter før? Etter hvert har du laget en god vane. Da vil du også utføre hverdagslige oppgaver med større oppmerksomhet og tilstedeværelse, sier Hanne Suorza, som har vært med på å lage appen MESTRE med pustemeditasjoner og øvelser om tema som søvn, bekymring og konsentrasjon.

Klikk her for å lese meir.